“Nederland is alleen tolerant als je homo-zijn promoot”

De Suitsupply-rel krijgt een vervolg. Civitas Christiana liet via het christelijk Reformatorisch Dagblad een homofoob pamflet verspreid. Dat pamflet kan op geen begrip rekenen online.

Maar de initiatiefnemer van ‘Gezin in Gevaar‘ bijt van zich af. AD.nl sprak met Jan-Kees Joosse van Civitas Christiana. “De posters zijn aanstootgevend en horen absoluut niet thuis in het publieke domein. Ze zijn vooral gevaarlijk voor kinderen, die op straat in aanraking komen met zulk pornografisch materiaal.”

“Seksualiteit is iets wat je ontdekt in de puberteit, kinderen zijn daarvoor nog veel te jong. Als zoiets op televisie te zien is, kun je die nog uitzetten of weg doen. Maar om een billboard kun je niet heen.”

Bijbel

Voor de duidelijkheid, Joosse zou ook geen fan zijn van kussende hetero’s op billboards. Maar homoseksualiteit is niet populair in de Bijbel en Joosse volgt de Bijbel.

Represailles

Het pamflet krijgt veel tegenwind en dat laat zich voelen. “Toen ik onze flyers wilde laten maken, weigerden meerdere drukkerijen ze te printen. Een echte reden hebben ze niet genoemd, maar ik denk dat ze bang waren voor represailles. Omdat onze boodschap niet politiek correct is”, aldus Jan-Kees Joosse.

“Ik ben zelf niet intolerant, ik stuit op intolerantie van anderen”, stelt hij. “Ik spreek wel degelijk veel mensen die het met me eens zijn. Maar die durven het niet te zeggen. De tolerantie geldt in Nederland alleen als je de juiste mening hebt, oftewel als je LHBT-zijn promoot. Vroeger was onze mening de norm. Ook Pim Fortuyn, openlijk homoseksueel, vond een huwelijk tussen twee mannen uit den boze. En dat standpunt is twintig eeuwen lang zo geweest binnen het christelijk geloof. En nu zijn wij ineens de paria’s.”

Hij ontkent ook homofoob te zijn. “Homofobie betekent angst voor homo’s. Die heb ik niet, waarom zou ik?”

Tegenadvertentie

Intussen is er via crowdfunding een tegenactie succesvol afgerond. Jasper Klapwijk verzamelde 5.000 euro om in het Reformatorisch Dagblad een advertentie te plaatsen met kussende mannen.

Het is voldoende geld, maar het is niet zeker of de krant de advertentie zal plaatsen. “Het huidige advertentiebeleid voorziet er niet in dat de advertentie wordt geplaatst’, zegt de commercieel manager Cees Hovius. “Het advertentiebeleid is in de lijn met de Bijbel en moet aansluiten bij de visie van het bedrijf.”

Maar Klapwijk en Hovius gaan volgende week overleggen.

Toch wil Hovius in gesprek met Klapwijk, meldt die laatste op Twitter. In de Paasweek gaan de twee met elkaar praten.

Beeld: Coco Parisienne, Pixabay
Bron AD.nl, De Roze Golf, NOS

%d bloggers liken dit: