Leen & Angelo strijden om winst in Belgium’s Got Talent: “Ja, latin is camp”

Leen Schoenmakers (30) uit Hasselt en Angelo Schabon (29) uit Bocholt staan in de finale van Belgium’s Got Talent. Het latin danskoppel werd in de live show door het publiek naar de finale gestemd. Op de dansvloer vormen ze een hecht team, maar ze hebben geen liefdesrelatie. Angelo is openlijk homo en Leen is al getrouwd met een andere man. Be Out wou wel eens weten hoe ruimdenkend het latinwereldje echt is!

Jullie draaien al lang mee in het ballroom- en latincircuit. Jullie hadden eerst een andere danspartner en namen het in competities dus tegen elkaar op?
Angelo: “Klopt. We kennen elkaar al van voor we een danskoppel werden.”
Leen: “Ik ben rond 2003 met latin dansen begonnen. Op dat moment danste Angelo ook al.”
Angelo: “Kennen is overigens een groot woord. We kwamen elkaar tegen op dansevenementen. Je begroet elkaar en slaat eens een babbeltje. Maar echt close waren we nog niet.”
Leen: “Pas toen ik ook in de hoogste klasse-indeling zat, namen we het competitief tegen elkaar op.”

Wanneer begonnen jullie te dansen?
Angelo: “Ik begon te dansen toen ik acht jaar was. Toen ik twaalf jaar was, begon ik latin te dansen.”
Leen: “Ik ben begonnen met klassiek ballet toen ik zes jaar was. Ik was vijftien toen ik latin begon te dansen.”
Angelo: “We beoefenden daarvoor elk andere stijlen.”

Heupoperatie

Hebben jullie naast latin ook ballroom beoefend?
Leen: “Angelo heeft ook ballroom en latin met zijn zus gedaan. Die combinatie wordt tiendans genoemd. Ik heb zelf met een andere danspartner ballroom gedanst. Angelo en ik dansen al zeven jaar samen en leggen ons als danskoppel toe op latin.”
Angelo: “Ik heb in 2010 een heupoperatie gehad. De keuze om te stoppen met ballroom ligt daar aan. Ballroom is heel belastend voor de heupen. Je maakt veel torsie in de heupen bij die dansen.”

Wat was de aanleiding om zeven jaar geleden samen te gaan dansen?
Angelo: “Nadat ik stopte met mijn zus te dansen en voor ik met Leen begon te dansen, heb ik nog met een Russisch meisje gedanst. Zij woonde in Nederland. Die partnerschap heeft maar een jaar geduurd. Ik was dus vrij en op zoek naar een nieuwe danspartner.”
Leen: “Het was in het voorjaar. Ik had in januari nog een wedstrijd met mijn vorige partner gedanst. Hij is gestopt. In februari had ik al een try-out met Angelo.”

Competitief dansen is intensief. Soms ziet één van de twee het niet meer zitten. Dan moet je wel op zoek naar een nieuwe danspartner.
Leen: “Klopt. Angelo is mijn vierde danspartner. Mijn eerste danspartner is gestopt omwille van zijn studies. Mijn tweede danspartner is om persoonlijke redenen gestopt met dansen. Mijn derde danspartner vond mij niet goed genoeg. Punt. (lacht) En toen kwam Angelo!”

Kampioenen

Jullie zijn al vier keer Belgisch kampioen in professional latin geweest.
Angelo: “Klopt. Daarnaast zijn we ook twee Belgisch kampioen in professional showdance geweest.”
Leen: “In showdance mag je lifts doen, wat in de latincompetities niet mag.”
Angelo: “Een lift betekent dat één van de dansers met twee voeten van de grond komt.”
Leen: “Bij showdance mag je tijdens eenzelfde routine maximaal drie lifts doen. Voor Belgium’s Got Talent steken we natuurlijk meer lifts in ons optreden. De act moet spectaculair zijn.”

Jullie zijn een danskoppel. Als ik het goed begrijp, hebben jullie geen liefdesrelatie?
Angelo: “Hell no! (lacht) We zijn op veel vlakken elkaars tegenpolen. Bovendien ben ik homo.”

Er was destijds ophef toen dansschool Walkiers uit Lier geen danskoppels van hetzelfde geslacht wou inschrijven. Ze kregen daarvoor in 2003 zelfs een nominatie voor de homofobieprijs van de Holebifederatie, het huidige çavaria. Herinner je je dat?
Angelo: “Nee. Dat is aan mij voorbijgegaan.”

Same-sex danskoppels

Heb je ooit overwogen om met een andere man latin te dansen?
Angelo: “Goh, dat is eigenlijk een heel goede vraag. Ik ben begonnen met mijn zus te dansen. Ik ben niet anders gewend dan met een vrouw te dansen. Als man is het bovendien gemakkelijker om een vrouwelijke danspartner te vinden. Er zijn veel meer vrouwen die willen dansen dan mannen. De mogelijkheid om met een man te dansen heeft zich eigenlijk nooit aangediend.”

Kunnen same-sex danskoppels meedoen aan de reguliere danscompetities in België en Nederland?
Angelo: “Tegenwoordig kunnen same-sex danskoppels gewoon deelnemen aan de reguliere wedstrijden, samen met de gemengde danskoppels. We komen soms same-sex danskoppels tegen op de Belgische kampioenschappen, al is competitief latindansen op dit moment niet heel populair bij same-sex danskoppels.”

Hoe ruimdenkend is de ballroom- en latinwereld?
Angelo: “Die wereld is heel ruimdenkend. Cru gezegd: naast hetero’s zijn er veel homo’s in het latinmilieu actief. Je kunt latin dansen ook niet typeren als de meest mannelijke sport. Ik heb nog nooit nare opmerkingen gekregen over mijn seksualiteit in de danswereld. Daarbuiten is een ander verhaal.”

Zonnecabine en Swarovski-kristallen

Latinwedstrijden hebben een camp imago. Er zijn de zonnecabines, de felle jurken met glitters, de sensuele passen en sporadisch de blote mannelijke bovenlichamen. Klopt dat beeld met de werkelijkheid?
Leen: “In de latinwereld gaat het er best camp aan toe! Ik maak me zelf voor iedere wedstrijd bruin. Dat gebeurt niet altijd in een tanning cabine. Ik gebruik ook lotion. Er wordt felle make-up gebruikt. Het haar wordt heel strak samengebonden. De jurken zijn bezet met veel Swarovski-kristallen. Het is zeker een heel expressieve omgeving.”

Jullie nemen deel aan Belgium’s Got Talent. Niet alleen om te winnen, maar ook om jullie sport en kunst te promoten?
Angelo: “Klopt. Ballroom- en latindansen is in België veel groter geweest dan wat het vandaag is. Vooral de economische crisis heeft daar geen goed aan gedaan. Er zijn op dit moment nog maar weinig competitieve dansers in België actief. Ook in de dansscholen blijven de inschrijvingen soms beperkt. Dansen blijft een luxeproduct. Het is goedkoper om een keer naar de bioscoop te gaan dan een dansles te volgen. Niettemin zijn er nog heel wat dansscholen waar je ballroom en latin kan volgen.”
Leen: “Er starten wel veel mensen met dansen. Maar dansen een langere termijn volhouden blijkt niet evident.”

Wat zouden jullie adviseren aan mensen die geïntrigeerd zijn door jullie optreden tijdens Belgium’s Got Talent, maar die zelf nog twijfelen of latin iets voor hen is?
Angelo: “Gewoon doen! In de meeste dansscholen kan je proeflessen volgen. Rond januari en september houden veel dansscholen ook opendeurdagen.”
Leen: “Het is vooral belangrijk dat je een danspartner vindt waarbij je je goed voelt. Iemand waarbij je jezelf kunt zijn. Er moet spontaniteit zijn tussen jou en je danspartner. Bij het dansen is jezelf openstellen heel belangrijk! Je bent met z’n tweeën. Rumba, samba en latin zijn intieme dansen.”
Angelo: “Er is veel aanraking. Je gaat lichaamsdelen aanraken waar je in andere omstandigheden nooit aan zou komen. (lacht) Je bent actief met elkaar bezig.”

Sterren op de Dansvloer

In sommige landen is er veel aandacht voor ballroom- en latindans op televisie. Ik denk aan het tv-programma Strictly Come Dancing op BBC One. Die show draait sinds 2004 onafgebroken. In het programma krijgen bekende Britten op korte tijd dansen aangeleerd door professionele dansers. Ze nemen het tegen elkaar in live shows. Strictly Come Dancing is een echt kijkcijferkanon voor BBC. VTM maakte een Vlaamse versie, Sterren op de Dansvloer. Tussen 2006 en 2012 waren daar vijf seizoenen van. Daarna werd het format stopgezet. Hoe komt het volgens jullie dat zo’n programma hier niet even hard aanslaat als in het Verenigd Koninkrijk?
Angelo: “Veel hangt af van hoe zo’n show in beeld wordt gebracht. Er is ook een Amerikaanse versie van dat format, Dancing with the Stars. De producenten werken daar met een torenhoog budget. Ze steken daar enorm veel energie en middelen in. Het is dé grote show van televisiezender ABC.”
Leen: “De mensen die daaraan deelnemen zijn grote bekendheden in de VS.”
Angelo: “Daarnaast zijn de professionele danspartners die hen begeleiden op en top! Veel van hen dansen wel niet langer competitief. Sommigen, zoals Karina Smirnoff, zie je nog wel op grote wedstrijden.”

Ballroom- en latinwedstrijden zijn nogal verdeeld. Toch?
Angelo: “Er zijn twee grote dansfederaties in de wereld. Je hebt de World DanceSport Federation en de World Dance Council. De ene dansfederatie is niet per se beter dan de andere. Ze opereren los van elkaar.”
Leen: “Die dansfederaties hebben in ieder land apart hun afgeleiden. In België zijn dat de Belgische Danssport Federatie (BDSF) en de Belgian Amateur League (Bel-aL).”

Als er op televisie aandacht is voor ballroom- en latindansen, komen er dan meer inschrijvingen in de Vlaamse dansscholen?
Angelo: “Ja, toch wel. So You Think You Can Dance heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de interesse in moderne dans en hiphop sterk gestegen is. Latin dance blijft een beetje in de kou staan. Daarom willen we latin promoten via onze deelname aan Belgium’s Got Talent.”

Herkend of niet?

Leen. Jij nam al deel aan So You Think You Can Dance, hè?
Leen: “Klopt. Ik deed mee aan het laatste seizoen, in 2015. Het was een heel fijne ervaring. Ik mocht mee naar de bootcamp in Ierland. Ik heb ook één live show meegedaan. Daarin heb ik tapdans gebracht. Nou ja, tapdans is geen heel populaire dansstijl. Toen lag ik er uit. Ik kijk tevreden terug op die ervaring en heb er ook goede contacten aan overgehouden.”

An Lemmens deed tijdens jullie auditie precies of ze je niet had herkend. Was ze je werkelijk vergeten of speelde ze het spel gewoon slim?
Leen: “Ik weet het eigenlijk niet. Voor Belgium’s Got Talent is het niet interessant om te vermelden dat ik al eens deelnam aan So You Think You Can Dance. De kijkers kunnen dat verband niet meteen leggen. Het is enkele jaren geleden en ik heb maar één aflevering meegedaan. Dan Kararty herkende bijvoorbeeld wel meteen Anneke Ghysens die met haar dansgroep CompAni-One deelnam. (Die dansgroep werd in de laatste live show door het publiek naar de finale gestemd en neemt het dus vrijdag tegen Leen & Angelo op, n.v.d.r.) Anneke stond in de finale van So You Think You Can Dance en was de grote favoriet van Dan, dus spreekt het voor zich dat hij haar herkende. Zij eindigde uiteindelijk op de tweede plaats.”

Heb jullie na zo’n live show contact met de juryleden?
Angelo: “Nee. What you see on television is what you get! Die juryleden zitten tijdens zo’n show achter de jurytafel en beoordelen je act. Verder is er weinig contact. Ik vind dat ook goed. Anders krijg je vriendjespolitiek.”

Showdance

Tijdens de audities brachten jullie een flitsende mix van chachacha, samba en jive. Het ritme lag heel hoog. Is dat vergelijkbaar met het echte ritme tijdens danscompetities?
Angelo: “Ja, dat is vrij vergelijkbaar.”
Leen: “We hebben het een beetje aangepast om binnen de tijd te vallen.”
Angelo: “De acts op Belgium’s Got Talent moeten onder de twee minuten blijven. Anders duurt het programma veel te lang. In danscompetities zijn er momenten dat je even een pose aanhoudt, om die te benadrukken. In Belgium’s Got Talent willen we zoveel mogelijk laten zien en slaan we die stilstaande fases gewoon over. (lacht)”

In de live show brachten jullie een showdance. Angelo, tijdens een lift op het einde liet je Leen vallen. Dacht je toen: verdomme, dit gaat ons de das om doen?
Angelo: “Dat spookt wel even door je hoofd. In mijn ogen is latin niet zo’n populaire dansstijl bij het grote publiek. Sommigen houden ervan, anderen zijn er echt niet voor te vinden. Daarom steken we lifts in onze acts. Het foutje, waarbij ik Leen liet vallen, heeft volgens mij uiteindelijk weinig effect gehad op de uitslag.”

Het publiek stemde jullie naar de finale. Geeft dat nog meer voldoening dan dankzij de jury de finale halen?
Angelo: “Toch wel. Goede commentaar van de jury is altijd fijn.”
Leen: “In de finale geven de juryleden nog wel commentaar, maar bepalen alleen de mensen thuis wie de uiteindelijke winnaar wordt. Onze populariteit is al eens gemeten bij het publiek. Die publiekssteun geeft vertrouwen voor de finale. Het wordt spannend!”

Finale

Kunnen jullie al iets kwijt over jullie finale-act in Belgium’s Got Talent?
Leen: “We hadden een bepaald idee voor onze act, maar dat hebben we compleet veranderd. Zelfs voor onze vrienden gaat de finale-act een verrassing worden.”
Angelo: “Surprise! We blijven uiteraard een latinkoppel. We maken een mix van de beste elementen van wat we al getoond hebben. Toch brengen we onze act wederom op een heel andere manier.”

De winnende act van Belgium’s Got Talent krijgt 50.000 euro. Wat zouden jullie met dat geld doen?
Leen: “Ik heb wel een paar ideeën. Ik ben vorig jaar getrouwd en moet nog een trouwfeest geven. Ook zou ik graag kitesurflessen volgen. Met zo’n geld zou ik ook danslessen kunnen volgen bij een bekende choreograaf. Die zijn meestal vrij prijzig.”
Angelo: “Competitief dansen kost veel geld. Vliegtuigtickets naar internationale danscompetities betalen we grotendeels zelf. Maar ja, alles voor de sport!”
Leen: “De dansfederatie geeft wel een beetje financiële steun voor deelname aan Europese kampioenschappen en wereldkampioenschappen. Daarmee zijn echter nog niet de volledige kosten gedekt.”

Kunnen latinliefhebbers na afloop van Belgium’s Got Talent professionele dansers in levende lijve aan de slag zien?
Angelo: “Om de twee à drie weken is er ergens in België wel een wedstrijd. Op buldo.be en bdsf.be staan de aankondigingen van wedstrijden.”

Hoe lang denken jullie nog competitief samen te dansen?
Angelo: “Ik heb een heupoperatie gehad en heb elk dag pijn. Het is een worsteling om te blijven dansen. Volgend jaar, rond deze periode, ga ik mijn dansschoenen aan de wilgen moeten hangen.”
Leen: “Nog vijf jaar doorgaan op dit niveau zou Angelo’s lichaam compleet ruïneren.”
Angelo: “Uiteraard ga ik dansles blijven geven. Ik jureer vaak tijdens competities en we zouden demonstraties blijven geven. Competitief dansen is echter een eindigend verhaal.”

Maar eerst vandaag een straffe prestatie neerzetten. Veel succes!

De finale van Belgium’s Got Talent werd vrijdag 25 mei vanaf 20.38 uur live uitgezonden op VTM.

Beeld: VTM

%d bloggers liken dit: