Antwerpen loopt storm voor dragqueens van ‘RuPaul’s Drag Race’

Het was drummen op het Theaterplein in Antwerpen. Fans troepten er samen voor ‘RuPaul’s Drag Race Werq The World Tour 2018’, een theatershow in de Stadschouwburg met verscheidene dragqueens uit de voorbije seizoenen van de populaire televisieshow. Wat is de aantrekkingskracht van RuPaul’s Drag Race? En laten Vlaamse dragqueens zich erdoor inspireren? Be Out zocht het voor je uit.

In de Stadsschouwburg gaven Alyssa Edwards (seizoen 5), Detox (seizoen 5), Kennedy Davenport (seizoen 7), Kim Chi (seizoen 8), Latrice Royale (seizoen 4) en Valentina (seizoen 9) het beste van zichzelf. Shangela (seizoen 2 en 3) loodste de live optredens in goede banen.

Violet Chachki (seizoen 7) gaf forfait en dus kreeg het publiek in Antwerpen geen luchtacrobatie te zien.

Geen foto’s, geen video’s

Videobeelden en foto’s mochten er in Antwerpen niet gemaakt worden. Die promo hadden de showqueens kennelijk niet nodig. Tja, het blijven queens, met de nodige streken. Om toch een glimp van de show mee te geven hierbij enkele videobeelden van eerdere optredens in Europa tijdens dezelfde tour.

Vorig jaar was er ook al een ‘Werq The World Tour’ in Antwerpen te gast, maar dan met andere acts en een andere presentatrice. “Toeschouwers uit heel de wereld waren verrukt over de Werq The World Tour en we hebben er dan ook ontzettend veel zin in om onze die hard fans in Europa deze opwindende ervaring opnieuw te laten beleven”, zei presentatrice Shangela voor de show. “In geen enkele andere dragtournee vind je deze unieke combinatie van talent, hoogstaande show en interactie met de fans”.

Wereldtour

Dit jaar nam de show de toeschouwer echt mee op een vlucht van de ene wereldstad naar de andere. Het luchtvaarthema was sterk aanwezig. De dragqueens werden opgeroepen voor hun vlucht. Achtereenvolgens brachten ze een solo-act in hun ‘lijfstad’.

Kennedy Davenport gaf de kick-off in São Paulo met lenige cheerleaderbewegingen. Een team sensuele dansers in shorts maakte de act compleet. Kim Chi dompelde onze met magische krachten onder in de mangawereld tijdens haar tussenstop in Seoul. Detox ging voor een sensuele act in de Wallen in Amsterdam. Op de tonen van ‘Sex’ van Madonna temde ze de dansers in ware sm-stijl.

Huwelijksaanzoek

Het opvallendste moment van de avond was de uitdaging ‘Wig in a box’, waarvoor vier mensen uit het podium werden geplukt. Ze mochten allen een pruik uit de doos grabbelen en moesten improviseren op een plaat die werd opgelegd. Een Braziliaanse jongen uit het balkon werd nietsvermoedend naar het podium gebracht om deel te nemen. Hij mocht op ‘Single Ladies‘ van Beyoncé dansen.

Maar zo single was de jongen niet! Na afloop van de uitdaging hield presentatrice Shangela hem even bij haar. Opeens dook zijn vriendje op het podium op. Er volgde een huwelijksaanzoek en een volmondig ‘ja’. Het publiek veerde volledig recht en ging uit het dak. Cause if you liked it, then you should have put a ring on it! And so he did!

Landen in Hollywood

Na de pauze gingen de solo’s verder. Valentina hield halte in Madrid en danste een sensuele dans met invloeden uit de latin. Latrice Royale – nomen est omen – ging op reis naar het Verenigd Koninkrijk, Londen meer bepaald. Haar koninginnennummer werd opgeleukt met vaandelzwaaierij uit de losse pols. Publiekslieveling Alyssa Edwards mengde zich in het publiek. Haar act speelde zich zogezegd in New York af, maar het verband met die stad werd niet echt gelegd.

Presentatrice Shangela maakte het feestje compleet door de ziel uit haar lijf te dansen op klassiekers van Beyoncé en Destiny’s Child. Uiteraard passeerden ‘Halo’ en ‘Bootylicious’ de revue. Het effect laat zich raden. Een staande ovatie en een hels gegil die zelfs door de betonnen muren van de oude Stadsschouwburg naar buiten drongen.

Alle dragqueens showden zich nog eens samen in de fictieve eindbestemming Hollywood. De fans waren voldaan.

Geoliede machine

Opvallend was hoe geolied de machine was in vergelijking met de vorige shows in Antwerpen. De productie van Voss Events in samenwerking met World of Wonder en VH1 was strak. Vorig jaar moest presentatrice Bianca Del Rio nog eindeloos palaveren om de tijd tussen de acts te overbruggen, maar nu volgden de acts elkaar in ijl tempo op.

Toch werd de vuile mond van Bianca Del Rio soms gemist. Presentatrice Shangela was misschien net iets te liefelijk. Come on! Throw some shade!

De Antwerpse gaybar Que Pasa speelde het ook dit jaar slim. De zaakvoerder nodige de Nederlandse Diva Mayday uit voor een optreden. Zij is bevriend met verscheidene kandidaten uit RuPaul’s Drag Race. Zo belanden de sterren na afloop van de grote show vaak in de knusse bar in de Lange Koepoortstraat. Noem het gerust de officieuze afterparty. En jawel, laat in de nacht kwam Shangela de barbezoekers nog toespreken. Haar boodschap was even gekend als universeel: “If you can’t love yourself, how the hell you gonna love somebody else?!

Invloed

RuPaul’s Drag Race haalt in de VS goede kijkcijfers en het format is aan tal van landen verkocht. Hoe groot is de invloed van het televisieprogramma?

“De invloed van de show ‘RuPaul’s Drag Race’ valt niet te ontkennen. Het televisieprogramma haalt de dragqueenscene uit de niche en maakt ze mainstream. Dat is een goede zaak, want dragqueens worden soms in de doofpot gestoken in België. Sommigen moeten er echt niets van weten”, meent Davy Bamps, organisator van United Queens en mede-eigenaar van showtempel Mask’ara.

“Persoonlijk ben ik geen fan van de stijl in RuPaul’s Drag Race. Ik hou van een klassieke interpretatie van dragqueens: de kostuums met de grote veren en de sfeervolle belichting, zoals het optreden dat United Queens doet op 13 oktober in de Stadsschouwburg in Antwerpen. Daarbij staan vier groepen samen op het podium. Naar mijn smaak is ‘RuPaul’s Drag Race’ té modern.”

Copycat

Eventorganisator Bamps ziet wel een effect van de televisieshow in Vlaanderen. “In een zaak zoals Que Pasa zie je bijvoorbeeld beginnende dragqueens die de stijl van ‘RuPaul’s Drag Race’ willen overnemen en dan dreigen een copycat te worden. Ik zeg dat overigens zonder Que Pasa te willen bekritiseren. Het is een zaak die beginnende dragqueens alle kansen geeft en dat kan ik alleen maar toejuichen. Iedereen moet ergens beginnen.”

Drag University

Felipe, zaakvoerder van Que Pasa, ziet een verschil tussen het tijdperk voor ‘RuPaul’s Drag Race’ en erna. “Voorheen kwamen enkel gays naar onze optredens in Que Pasa kijken, af en toe heterovrienden. Tegenwoordig komen er echt veel hetero’s naar onze dragqueensoptredens. De mentaliteit tegenover de dragqueenscene is opener geworden. Drag wordt aanvaard. Vooral groepen twintigers, vaak meisjes, wandelen m’n zaak binnen voor de optredens.”

Que Pasa organiseert Drag University, een talentenjacht die beginnende dragqueens alle kansen geeft om de kneepjes van het vak te leren. Felipe merkt dat de jongeren zich laten inspireren door RuPaul’s Drag Race. “Er worden veel tendensen gelanceerd door RuPaul. Ik denk aan de split op het podium, waarbij men door de benen zakt. Dat zagen we vroeger nooit, tot de komst van ‘RuPaul’s Drag Race’. Zware wimpers zijn ook geliefd. ‘RuPaul’s Drag Race’-kandidaat Bianca Del Rio heeft die trend geïnitieerd.”

Internationale trends

Trends in de dragqueenscene zijn niet meer nationaal, maar internationaal, merkt Felipe op. “Valentina heeft in ‘RuPaul’s Drag Race’ de handschoenen tot voorbij de ellenbogen met sierstenen geïntroduceerd. Nu zie je dat overal opduiken: van Antwerpen tot Barcelona, en ver daarbuiten.”

Die internationale tendensen hebben volgens de Que Pasa-zaakvoerder zowel voor- als nadelen. “Je ziet dat beginnende dragqueens vaak maar kort meedraaien. Trends komen en gaan. Ze zijn zeer seizoensgebonden. Wanneer in RuPaul iets wordt gelanceerd, bijvoorbeeld de tongue pop (het klikken met de tong, n.v.d.r.), vindt dat onmiddellijk ingang. Zelfs de slang, het vakjargon, is sterk veranderd. Uitdrukkingen zoals throwing shade en Sashay away bestonden in België niet. Die woordenschat vindt rechtstreeks via dat programma ingang in ons land. Ik vind dat positief. ‘RuPaul’s Drag Race’ heeft de dragqueenscene toegankelijker gemaakt voor iedereen.”

Travestie, niet dragqueen

Christophe Verschueren, organisator van Miss Travestie België, is allerminst een fan van RuPaul’s Drag Race. “In alle eerlijkheid kijk ik zelf niet naar de show. Ik word er zot van! Ik vind die show heel Amerikaans en vrij opgeblazen. Ik hou niet van het woord dragqueen. Bijna iedereen die dertig jaar of ouder is, spreekt in België van travestie. Zeker in Gent spreekt men in de volksmond van travestie. Wanneer ik dragqueen op de affiches van mijn shows zou zetten, komen er amper mensen kijken.”

“Ik merk dat jonge travesties zich erg richten op Amerikaanse travesties. Toch wel zonde, als je weet wat voor rijke traditie we hier in België hebben”, merkt Verschueren op. “Muziek speelt ook een grote rol. Ik vind de muziek in ‘RuPaul’s Drag Race’ niet commercieel genoeg voor een Belgisch publiek. Mensen verlangen nog steeds naar herkenbaarheid, een lied dat ze mee kunnen zingen. Allez, Mick Jagger kreeg in een interview eens de vraag of hij nog graag ‘Satisfaction’ zong. Voor hem lag het voor de hand dat zo’n nummer tijdens een optreden erbij hoort. Hetzelfde geldt voor meezingers tijdens travestieoptredens. De muzieksmaak in de VS en België verschilt toch nog zeer.”

Veel facetten belicht

Selina Pearl, de organisatrice van de ShowQueen Awards, ziet veel positieve aspecten aan RuPaul’s Drag Race: “ShowQueen on stage, noem ik een genre van entertainment en zo’n show maakt veel bespreekbaar. Vroeger voerde men dragqueenshows achter gesloten deuren op, nu komt er een breed publiek mee in aanraking. Ik vind het geweldig dat zo’n talentenjacht met showqueens op televisie wordt uitgezonden in de VS. ‘RuPaul’s Drag Race’ is trouwens van zender veranderd: van Logo TV, een zender die zich specifiek richt tot holebi’s en transgenders, naar een meer mainstream zender. Ik pleit ervoor dat ook in België showqueens een format op televisie krijgen!”

“Daarnaast belicht ‘RuPaul’s Drag Race’ veel facetten van het entertainmentgenre. Het toont dat showqueen over meer gaat dan alleen een paillettenkleed dragen en een grote pruik opzetten. Er zijn veel types showqueen die in die Amerikaanse show aan bod komen: de lookalikes, de dragqueens die voor naakt en sensueel gaan, de klassiekere showqueens in grote jurken, de pageant queens … In de scene is het vulgaire er intussen wel een beetje uit. Er komt steeds meer nadruk op de looks te liggen en RuPaul’s Drag Race draagt bij aan die evolutie”, meent Selina Pearl.

Vooral jongeren geïnspireerd

“Ik ben zelf een jonge dertiger, maar ik merk dat de nog jongere generatie wel haar mosterd haalt bij ‘RuPaul’s Drag Race’. Twintigers kijken aandachtig naar die show. De kijkers in België zijn, in tegenstelling tot in de VS, bijna uitsluitend LGBT. Dat heeft ermee te maken dat je toch wel op zoek moet gaan naar waar je de show kunt volgen: op OUTtv en YouTube. Er zijn ook verschillen tussen de scene in België en die in de VS. De kandidaten van ‘RuPaul’s Drag Race’ focussen erg op looks, maar qua entertainmentvaardigheden spannen Belgische showqueens nog altijd de kroon”, concludeert de ShowQueen Awards-organisatrice trots.

Nieuw seizoen en soloshow

Er komt in 2019 een elfde seizoen van ‘RuPaul’s Drag Race’. OUTtv zond de voorbije jaren de show uit. Het is echter te vroeg om te zeggen of de zender ook gaat bieden op de uitzendrechten van de show volgend jaar.

Wie niet genoeg krijgt van RuPaul’s Drag Race, houdt best vrijdag 7 september in zijn agenda vrij. Bianca Del Rio, de winnares van het zesde seizoen, komt dan met haar eigen komische show naar de Stadsschouwburg: de ‘Blame It On Bianca Del Rio Europe Tour’. Tickets vanaf 44 euro zijn online verkrijgbaar.

 

Foto: OUTtv

2 gedachten over “Antwerpen loopt storm voor dragqueens van ‘RuPaul’s Drag Race’

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: