Wissen ‘Gay’ kost Pride Amsterdam bekendheid

Pride Amsterdam heeft geen goed imago. Het laten vallen van ‘Gay’ in de naam leverde weliswaar sympathie op, maar kost ook naambekendheid. Bovendien wordt Pride Amsterdam gezien als meest gewaagd en minst kwalitatieve evenement van Nederland. Dat blijkt uit het ‘Evenementen Merkenonderzoek 2018‘ van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

De pride in Amsterdam is altijd al een feest geweest, eerder dan een protest of betoging. Het evenement heette van 1996 tot 2006 om die reden ‘Amsterdam Pride’, al zei iedereen ‘Gay Pride’. In 2017 heeft de organisatie de naam ‘Amsterdam Gay Pride’ weer gewijzigd in ‘Pride Amsterdam’.

Hendrik Beerda: “Naamswijzigingen zorgen steevast voor verwarring en een lagere bekendheid van een merk. Dus dat de bekendheid van Pride Amsterdam is gedaald, is logisch. Wat wél opvalt, is dat de bevolking door de naamswijziging meer sympathie voor het festival heeft gekregen. Onder de oude naam had de Gay Pride het imago van een ruig mannenfeest.”

Lage score op kwaliteit

“Vooral buiten de Randstad had men moeite met dit Amsterdamse feest. Het evenement heeft nu een warmer en zelfverzekerder imago, maar ook onder de nieuwe naam blijft Pride Amsterdam van alle onderzochte evenementen de laagste score houden op de factor kwaliteit. Mijn advies aan de organisatie is om veel duidelijker te communiceren dat er niet alleen een botenparade is, maar ook een inhoudelijk programma met debatten, voorstellingen en tentoonstellingen”, stelt Beerda in een persbericht.

 

Beeld: Timothy Junes

%d bloggers liken dit: