Minder hetero’s, meer genderneutraliteit en meer algemene acceptatie bij Generatie Z

66% van de Generatie Z noemt zich exclusief heteroseksueel, tegenover 71% van de millennials, 85% van de Generatie X en 88% van de babyboomers. En in het algemeen gaat acceptatie van homomannen en lesbische vrouwen vooruit, bij alle generaties.

Dat blijkt uit een studie van IPSOS Mori in het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoeksbureau interesseerde zich in jongeren tot 20 jaar. Kinderen en tieners dus. Mensen die opgegroeid zijn in een digitaal tijdperk. IPSOS Mori noemt deze generatie – voorlopig – Generatie Z.

Specifiek over seksuele oriëntatie en genderidentiteit blijken deze jongste generatie heel open. Twee op de drie noemt zich hetero, een record in de laagte. 14% is ‘veelal hetero’, 9% is aangetrokken tot zowel mannen als vrouwen. 6% noemt zich ‘veelal homoseksueel’.

56% kent iemand die zich niet-genderbinair noemt. Slechts 39% vindt het belangrijk of bottines nu voor mannen of voor vrouwen bedoeld zijn. Ook bij andere producten geven kinderen en tieners minder om het ‘doelgeslacht’ dan millennials. Ook is er een groeiende voorkeur voor genderneutrale toiletten

Mama en papa

Maar één zaak lijkt toch niet te veranderen: de voorkeur voor mama. 51% van de 11 tot 15-jarigen in 2002 ging naar mama om lastige zaken te bespreken, 39% naar papa. Dezelfde leeftijdsgroep in 2015 verkiest ook mama. 64% gaat bij mama ten rade, 45% bij papa.

Homoseksuele relaties

73% van de Britse 15 en 16-jarigen ziet geen graten in homoseksuele relaties. Eenzelfde cijfer is terug te vinden bij millennials. In de Verenigde Staten ziet de helft van de jongeren geen morele bezwaren bij relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht.

Algemene acceptatie… in het vrije westen

80% van de Z’s vindt dat holebi’s hun leven moeten kunnen leiden zoals ze willen. Andere generaties gaan akkoord: 77% van de babyboomers, de X-en en de millennials.

Maar dit is het geval in established economies, rijke landen. In emerging economies, opkomende landen, ligt de acceptatie van holebi’s iets lager: 61% bij babyboomers, 64% bij X-en, 68% bij millennials en 69% bij Z’s.

 

Beeld: PublicDomainArchives (Pixabay)

%d bloggers liken dit: