Reclamebureaus moeten meer holebi’s en transgenders in beeld brengen

Wel Jong Niet Hetero (WJNH) vraagt meer seksuele en genderdiversiteit in reclamebeelden. Dat doet de LGBT-jongerenkoepel met een reclamecampagne.

Wel Jong Niet Hetero kreeg in het kader van de Solidariteitsprijs van De Standaard een paginagrote advertentie in de krant. Samen met reclamebureau Heren Loebas bedacht WJNH reclamemakers aan te spreken zodat ze meer LGBT-zichtbaarheid voorzien in advertenties.

Op woensdag stonden enkele jongeren met etiket in de etalage van Peek & Cloppenburg op de Meir in Antwerpen. Op dat etiket staat wie en wat ze zijn: #pot #beyourself, #pan, …

LGBT-rolmodellen (Timothy Junes)
LGBT-rolmodellen (Timothy Junes)

In de uitverkoop

De solden zijn weliswaar afgelopen, maar de LGBT zijn nog wel on sale. Daar hoort een website bij: www.lgbtonsale.be. De paginagrote advertentie is visueel sterk geïnspireerd door visuals van MediaMarkt. De website geeft iets meer uitleg en bevat een contactformulier.

Oproep WJNH voor rolmodellen in de stijl va MediaMarkt (Timothy Junes)
Oproep WJNH voor rolmodellen in de stijl va MediaMarkt (Timothy Junes)

Stijn D’Hondt, zaakvoerder van Heren Loebas, ziet in veel reclames hetzelfde: heterogezinnen met kinderen, ideale maten en schoonheidsidealen.

“De zoektocht van LGBT+jongeren naar hun identiteit wordt bemoeilijkt door het ontbreken van voorbeelden, van iemand om naar op te kijken”, zegt Sander Cornelis, algemeen coördinator van WJNH. “Jongeren willen er graag bij horen. Dat is moeilijk als je thuis, op school en op televisie geconfronteerd wordt met je ‘anders zijn’.”

Afgeketst

Voordat hij zelfstandig aan de slag ging, werkte D’Hondt als art director bij andere reclamebureaus. Daar probeerde hij subtiel LGBT-mensen of elementen aan een campagne toe te voegen. “In 99% van de gevallen werd het voorstel afgeketst uit schrik voor de klant, omdat het bijvoorbeeld ‘niet relevant was voor het merk’.”

Enerzijds verwachten Heren Loebas en WJNH dat reclamebureaus vaker LGBT’s casten of in verhaallijnen brengen. Maar anderzijds hopen ze ook dat bestaande bekende koppen openlijk over niet-heteroseksuele geaardheid of niet-cisgender genderidentiteit durven praten.

 

Beeld: Timothy Junes

%d bloggers liken dit: