RECENSIE | ‘Tot de duivel het schip keert’ van VREAK en WIJ

Op vrijdag 7 december ging ‘Tot de duivel het schip keert‘ van Theater VREAK en WIJ in première in de Zwarte Zaal van het Fakkeltheater in Antwerpen. VREAK produceerde hiermee iets anders dan anders.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Nathalie Briessinck, volgt ‘Tot de duivel het schip keert’ enkele vrouwen in de Antwerpse belle époque. Meer specifiek in de het wereldje van de reders. Deze vrouwen hebben verschillende plaatsen in een strikte samenleving en ze gaan er allemaal anders me om: gelaten, of net ambitieus, of onopvallend vrijgevochten.

Het accent ligt toch op Maryse (Elin Dahlgren) en Anne (An Bosschaerts). Ze voelen zich aangetrokken tot elkaar, maar ze hebben er de woordenschat niet voor.  Hoe zal hun relatie verlopen? Gaan ze met elkaar in zee? 

‘Tot de duivel het schip keert’ katapulteert ons naar een tijd waar openlijk doen en zeggen wat je wilt of denkt moeilijk lag. 

VREAK en WIJ hebben een vrij ingetogen, serieus stuk geschreven. Er is – gelukkig – gekozen om niet te overdrijven in theatraliteit. Dat komt het spel ten goede. Zenuwen speelden enkele keren op, maar de acteerprestaties waren oprecht. 

Er is veel moeite gestopt in époque-kostuums (Erna Siebens) en het sobere decor (Daan de Groote) komt tot zijn recht in de intieme Zwarte Zaal. Geen muziek. Dat zou toch maar storen.

VREAK is er in geslaagd een nieuw pad te bewandelen. Interessant wordt de aan het stuk gekoppelde debatavond ‘Samen&Spraak over de positie van de vrouw in de maatschappij. 

Tot de duivel het schip keert
Van: Nathalie Briessinck.
Regie: Wim Morbée.
Met: An Bosschaerts, Elin Dahlgren, Lieve Gebruers, Dirk Belloy, Glenn de Jong, Marian van Vliet en Jee Reusens.
Info en tickets.

 

Beeld: Timothy Junes

%d bloggers liken dit: