OPINIE | Hoe belangrijk zijn LGBTQ’s voor de reisindustrie?

Zijn reisprofessionals die mikken op holebitoeristen hypocriet? Is er sprake van pinkwashing? Specialist in gay travel Sven Boutsen van Touristicogay.be en Touristicogay.blog analyseert.

Een tijdje geleden was ik op persreis met een collega. Hij sprak over de hypocrisie van de hotels die inspelen op het groeiende gay publiek in de stad. Zijn LGBTQ’s de nieuwe inkomstenbron van de sector? Waarom is deze groep zo belangrijk?

De cijfers

Wat zegt de marketing? GETAGay European Tourism Association – en Grayling hebben in 2014 een onderzoek gedaan naar het koopgedrag van gays in Europa. Daaruit bleek dat er jaarlijks 632 miljard euro besteed wordt in Europa aan toerisme. GETA rekende uit dat er 26 miljoen gays in West, Centraal en Oost-Europa leven.

Dit is 2,6% van de populatie. Zij zouden jaarlijks 50 miljard euro in de economie pompen. Een gigantisch bedrag! Als we het wereldwijd zien duizel je nog meer van de cijfers. Het onderzoek wees uit dat Amerikaanse gays in Europa jaarlijks 64 miljard dollar besteden. Tellen we de Azië, Australië en de Latijns-Amerika erbij dan komen we aan 200 miljard dollar per jaar. En dat heeft de reisindustrie ook gezien.

De gay traveler

Reizen LGBTQ’s dan zo anders dan hetero’s? Helemaal niet. Ze gaan ook cultuur opsnuiven, een strandvakantie doen of spenderen een leuk weekendje in een hotel of bungalow. Alleen willen ze zich welkom voelen betreffende hun geaardheid… en daar knelt vaak het schoentje.

Waar zit dan het verschil? De levensstijl! Een normaal gaykoppel zonder kinderen en beiden een goede job, hebben een maandbudget tussen de 3000 en 4000 euro (en sommigen zelfs veel meer).

Heel wat gays houden van reizen, luxe, uitgaan, cultuur… kortweg genieten van het leven. Ze hoeven vaak niet te letten op uitgaven die een familie met kinderen wel heeft (al willen we niet veralgemenen). En net daarom is de groep een belangrijke inkomstenbron voor de reissector.

Hoe de reissector erop inspeelt

Vorig jaar kwam ik op een beurs in gesprek met een dame die een luxehotelketen in Griekenland promootte. Zij vertelde me dat ze enkel met journalisten en bloggers wou spreken die doelgroepen met geld vertegenwoordigden… dus, zei ze, “ik wil met jou praten”. En dit verhaal hoor je wel vaker.

Cruisemaatschappijen als Royal Caribbean, Norwegian Cruise Lines, Princess Cruises en Celebrity Cruises spelen hier al jaren op in. Zij hebben in hun dagelijks programma ‘social hours for LGBTQs on board‘.

Meer dan een sociale babbel is het niet, maar je ziet er heel wat gays op af komen. Hier vooral gays die niet houden van een exclusieve gay cruise, maar willen genieten van hun partner en vrienden. En dat hebben deze maatschappijen goed begrepen.

Maar voor de gays die wel een gaycruise willen is er uiteraard Atlantis, RSVP, La Démence, Gay Sailing, enzovoorts. Deze markt barst uit zijn voegen. Cruises zijn snel volzet en maken gebruik van de grote schepen van bv. Royal Caribbean en Holland America Lines. Ook hier rolt het geld weeldig!

Maar ook hotels pikken hier vaker een graantje van mee. In Berlijn heb je de Pink Pillow Hotels. Een grote groep hotels die het gay-friendly karakter uitstralen. Andere hotelketens investeren dan weer in adult only hotels en sponsoren grote gay events in binnen- en buitenland.

Luchtvaartmaatschappijen adverteren in gay media en zijn vaak open gay-friendly aan boord. Dit zijn maar enkele voorbeelden hoe de markt erop inspeelt.

LGBTQ’s zijn hier ook gevoelig aan. Waarom zouden ze naar een stad of hotel gaan dat ‘gay unfriendly‘ is, als er zoveel zijn die dat wel zijn? En dat beseft de reisindustrie maar al te goed!

Hypocriet of niet?

Laat ons eerlijk zijn: steden goochelen met woorden als ‘diversiteit’ en ‘vechten voor rechten’ als het gaat over de organisatie van gayprides. Maar in hun achterhoofd telt enkel het aantal euro’s en dollars. De World Pride in New York zal meer dan 1 miljoen gays ontvangen. Met het grote bestedingsgedrag dat eruit voortvloeit, besef je dat New York hier niets anders dan voordeel uit zal halen, ook al kost heel dit feestje handenvol geld.

Zelfs een land als Rusland, dat zegt dat je geen homopropaganda mag verkopen, is tolerant naar gays. Moskou en Sint-Petersburg hebben een groot aanbod aan clubs en discotheken… en zolang het binnen de muren blijft en de gay geld uitgeeft is er geen vuiltje aan de lucht.

Reisorganisaties zoeken al lang naar nieuwe markten en beseffen dat ze die bij de LGBTQ’s hebben gevonden. Een vijver die nog lang niet is leeggevist.

Maar ze moeten ook beseffen dat als ze de boot missen, het vaak te laat is.

Blijft de vraag: is dit hypocriet? Ja, zeer zeker en sommige LGBTQ’s krijgen het gevoel dat ze de melkkoeien zijn van de reisindustrie. Maar kijk je verder dan dat, dan weet je dat alles business is en wij er alleen beter van worden.

 

Auteur: Sven Boutsen
Beeld: Timothy Junes

%d bloggers liken dit: