Belgische adverteerders engageren zich voor meer (seksuele en gender-)diversiteit in reclame

De Unie van Belgische Adverteerders (UBA) lanceert een charter die adverteerders engageert om minder stereotypen in reclame te gebruiken. 

“UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. de cijfers liegen er niet om. eén belg op vijf heeft een migratieachtergrond,  het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen,  en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. de samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen”, klinkt het. 

“Reclame moet beelden en verhalen tonen die representatief zijn voor de samenleving van vandaag en morgen. Ze moet stereotypen vermijden en iedereen – ongeacht geslacht, afkomst, leeftijd, geaardheid, beperking of geloof – op een gelijke manier behandelen.

Tips

In het charter staan concrete tips voor campagnemakers opgelijst. Drie daarvan zijn:

  • Design for all: maak geen aparte campagnes voor minderheidsgroepen. Zorg dat minderheidsgroepen zich ook aangesproken voelen in ‘algemene’ campagnes;
  • Toon uw campagne voor publicatie aan een testpubliek van verschillende genders, leeftijden, afkomsten en geaardheden. Sta open voor hun feedback.
  • Wees open minded in wie u aanspreekt met reclame voor uw product. Ook vrouwen kopen auto’s en verzekeringen, ook mannen kopen wasmiddelen en pampers, vijftigplussers hebben een actievere levensstijl dan ons getoond wordt, …
  • Vermijd clichés, op alle vlakken. De meest voorkomende clichés vindt u in ouderschapsrollen en casting voor beroepen. 

Win-win

“Inzetten op inclusiviteit wordt niet alleen beschouwd als een plicht om de realiteit van de arbeidsmarkt te weerspiegelen, maar wordt ook erkend als een essentieel element om effectiviteit te vergroten, wat tot succes leidt.”, stelt UBA-voorzitter Philippe Wallez

“Het is daarom vanzelfsprekend dat we diversiteit aanmoedigen in reclame. En discriminatie en stereotypen op het vlak van leeftijd, geslacht, afkomst, geaardheid, beperking of geloof vermijden. Dit charter voor ‘niet-stereotiepe communicatie” erkent de positieve kanten van diversiteit en biedt richting voor de toekomst. Dit zal onze merken verder brengen!”

Zorgend stoer

“Diversiteit is een absolute troef, maar het bevorderen ervan is blijkbaar minder evident”, aldus Monica De Jonghe, directeur-generaal van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). 

“Daarom is sensibilisering en een verbetering van de beeldvorming via opvoeding, onderwijs, media en andere meer dan noodzakelijk. Jongens hoeven niet stoer te zijn, meisjes hoeven niet als zorgend afgebeeld te worden. Met dit charter geven we alvast een goede aanzet.”

Beeld: Stocksnap, Pixabay
Bron: UBA

%d bloggers liken dit: