Stemwijzer wijst weg naar LGBT-standpunten politieke partijen

Sensoa, çavaria, de Vrouwenraad en politicoloog Dave Sinardet (VUB) ontwikkelden een Stemwijzer wat betreft LGBT-standpunten van politieke partijen.

De organisaties en Sinardet bedachten stellingen die kiezers wegwijs maken in de partijprogramma’s. Alleszins blijkt er geen politieke consensus te zijn in verband met kwesties rond gender, genderidentiteit, seksuele oriëntatie en hiv.

“Alle partijen stappen mee in de gaypride en hijsen de regenboogvlag, maar dat is vooral marketing. De stemwijzer ontleedt concrete beleidskeuzes en daar zie je toch wel sterke verschillen”, aldus Sinardet in De Morgen

N-VA en Vlaams Belang

N-VA en Vlaams Belang blijken het meest ethisch conservatief. Zo willen ze niet praten over seksuele oriëntatie en genderidentiteit en -expressie (SOGIE) in de kleuterklas.

Er zijn ook verschillen. De N-VA vindt het niet nodig om bij diplomatieke betrekkingen telkens op LGBT-kwesties te hameren. “We praten al met de Russen en de Saudi’s over mensenrechten, dus ook over homorechten”, zegt N-VA-ondervoorzitter Lorin Parys in De Morgen. “Maar als de Russen hier een investering doen, praten we dan elke keer over de toestand van homo’s in Rusland? Het is hypocriet om daar ‘ja’ op te antwoorden, want dat gebeurt niet in de praktijk. Net zoals we niet bij elke Amerikaanse investering over de doodstraf beginnen.”

Conservatief?

VB en N-VA willen discriminatie op basis van SOGIE niet in de Grondwet uitsluiten. Toch nuanceert Sinardet het conservatisme “Ze hebben de voorbije jaren meegewerkt aan belangrijke verwezenlijkingen zoals de nieuwe transwetgeving. Maar er blijft een conservatieve strekking in de partij bestaan. Deze enquête suggereert wel dat die aan invloed wint.”

Jeroen Borghs van çavaria zegt dat engagement voor LGBT’s niet vrijblijvend is. “De grote symbooldossiers zijn achter de rug, maar onze samenleving is nog steeds hetero- en gendernormatief. Het beleid zou juist de bestrijding van homofobie verplicht moeten maken, bijvoorbeeld door die specifieke opleiding voor politieagenten te organiseren.”

Framing

Parys, net als Sinardet en Borghs uit de kast, ergert zich aan de framing van De Morgen.

Jan Jambon investeerde in aanpak álle haatmisdrijven, Liesbeth Homans in schoolmateriaal rond genderidentiteit, Zuhal Demir in de Transgenderwet en Theo Francken in bescherming Tsjetsjeense homo’s. Maar ‘gelijklopende visie’ met VB.”, tweet Parys met een facepalm erbij.

“Humor op de voorpagina: enige partij die homo-ondervoorzitter koos, is ethisch conservatiever dan de rest”, gaat Parys verder. “En een partij die met Piet De Bruyn parlementslid heeft dat een Çavaria Award wint, heeft uiteraard een ‘gelijklopende visie’ als Vlaams Belang. Sterke analyse van de ‘Zalm-krant’.”

De Morgen adverteert met de slogan “Meer inzicht, meer zalm”.

Beeld: PublicDomainPictures, Pixabay
Bron: De Morgen, eigen verslaggeving

Eén gedachte over “Stemwijzer wijst weg naar LGBT-standpunten politieke partijen

Reacties zijn gesloten.