#Sharethecolor: solidariteit tonen met holebi’s en transgenders

De directie gelijke kansen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel equal.brussels stelt vandaag in aanloop naar de Belgian Pride op 18 mei de #sharethecolor-campagne voor. De campagne wil stereotypen en taboes doorbreken en respect promoten voor de verschillende seksuele oriëntaties en genderidentiteiten.

De campagne wil de Brusselse bevolking verenigen achter waarden als ‘openheid’ en ‘engagement’ om de seksuele- en genderdiversiteit te ondersteunen. De campagne past zo in het actieplan 2017-2020 van de Brusselse regering betreffende seksuele oriëntatie, genderidentiteit en genderexpressie.

Realiteit

“Cijfers van Unia tonen aan dat discriminatie op basis van seksuele geaardheid stijgt met 38% tegenover de voorbije vijf jaar. Er zijn cases van een student die in elkaar geslagen werd omdat hij homo is, een koppel dat klappen kreeg in een snackbar of potentiële LGBTQI+-huurders die werden geweigerd omdat de eigenaar ‘huurders wil die een stabiele relatie hebben'”, zegt Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V).

“Nog te vaak durven LGBTQI+-personen niet voor hun geaardheid uit te komen op het werk of in de publieke ruimte. Ze vrezen dat ze niet worden geaccepteerd of zelf zullen worden gediscrimineerd. Net daarom is het belangrijk dat de #sharethecolor-campagne inzet op het zichtbaar maken van diversiteit en oproept tot solidariteit met de steun van het brede publiek.”

Focus op intersectionaliteit

De campagne, die voor de tweede maal wordt gelanceerd, focust dit jaar op het complexe begrip intersectionaliteit en op de minst zichtbare mensen in de LGBTQI+-gemeenschap.

“De campagne wil het begrip intersectionaliteit letterlijk en figuurlijk in de verf zetten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Intersectionaliteit analyseert de maatschappelijke positie van individuen die meervoudige en complexe kruispuntvormen van dominantie en onderdrukking moeten ondergaan op vlak van gender, ras, nationaliteit, herkomst, religie, seksuele oriëntatie, leeftijd… en sociale ongelijkheid. Voor veel mensen in grootsteden is dit een dagelijkse realiteit”, weet Karima Zahi, campaign manager bij equal.brussels.

Meervoudige campagne

Meervoudige discriminatie, dominantie en onderdrukking kunnen pas worden opgelost door het debat te voeren en door een grotere zichtbaarheid van net die groepen die gemarginaliseerd worden. Daar wil de campagne op inspelen.

De campagne bestaat uit verschillende luiken, die focussen op het aspect ‘zichtbaarheid’.

“We roepen zo veel mogelijk mensen op om hun gelakte pinknagel te fotograferen en dit beeld met de hashtag #sharethecolor te delen op sociale media, als teken van solidariteit. Zo’n gelakte nagel is een sterk visueel signaal dat makkelijk gedeeld kan worden via een selfie of een groepsfoto”, weet Karima Zahi. 

Daarnaast worden ook filmpjes met belangrijke getuigenissen van ambassadeurs van het thema intersectionaliteit verspreid.

“Er is nood aan een grondig debat dat moet worden gevoed op basis van de ervaringen van groepen die tot vandaag gemarginaliseerd worden”, nog volgens Zahi.

Tegelijk met de publicatie van de filmpjes en de socialemediacampagne wordt Brussel een week lang overspoeld door de kleurrijke campagnebeelden van 2m2 op bussen en trams.

Tot slot organiseert equal.brussels in het kader van de campagne ook een aantal acties, waarbij voorbijgangers geïnformeerd worden over de campagne en waarbij hun pinknagel wordt gelakt. De eerste actie vond plaats op de bekende rommelmarkt op het Vossenplein, net na de perslancering. Een ander moment is voorzien tijdens de Belgian Pride op 18 mei. 

Beeld: equal.brussels

%d bloggers liken dit: