Guy T’Sjoen van Genderteam UZ Gent lust “Pintje, Sam?” wel

Er was veel te doen, maandag, rond de top topical-advertentie “Pintje, Sam?” van Jupiler. Prof. dr. Guy T’Sjoen van het mulitidisciplinair Genderteam van UZ Gent lust de verwijzing naar Sam Bettens wel.

“Slimme marketing en kan gerust. Pintjes voor iedereen wat mij betreft. (Eentje dan, moet ik als dokter zeggen)”, grapt T’Sjoen op Twitter. 

De advertentie daags na de coming-out van Sarah Bettens als Sam Bettens is voor de ene leuk bedacht, sympathiek en empathisch. Voor de andere diamatraal omgekeerd.

Relativeren

“Transgenderzorg is een zwaar beladen onderwerp met meestal zwaarwichtige persoonlijke verhalen”, zegt T’Sjoen in De Morgen. “Met wat humor kan je zulke zaken beter relativeren. Het kan helpen om transgenders sneller te accepteren.”

Stereotiep

Senne Misplon van Wel Jong Niet Hetero verwoordt in De Morgen de tegenstand. “De boodschap van Jupiler is zo gendernormatief.” 

Jupiler wordt geassocieerd met de slogan “mannen weten waarom”. Waarin de ene seksisme en storende stereotypes ziet en de andere met de top topical net een vette knipoog en (zelf)relativering rond de slogan. 

Intussen wordt er over Jupiler gesproken.

Niet geconsulteerd

Het management van Bettens zwijgt intussen wijselijk. Wat Sam ervan vindt, weten we (nog) niet. 

Beeld: Free-Photos, Pixabay
Bron: De Morgen

%d bloggers liken dit: