Sensoa met campagne ‘Protect, test, treat, repeat’ naar Antwerpen

Sensoa brengt tijdens de Antwerp Pride 2019-parade de boodschap ‘Protect, test, treat, repeat‘. Die debuteerde in Brussel in mei tijdens de Belgian Pride-parade. 

Waarover gaat de campagne? Het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid weet al langer dat hameren op condoomgebruik niet meer voldoet. Preventie is tegenwoordig inzetten op condoom, op PrEP, op regelmatig testen en behandelen van hiv en andere soa’s. 

De beelden, visuals in het communicatiejargon, zijn gewild seksueel geladen. 

“Deze nieuwe campagne past binnen het Vlaamse preventiebeleid dat duidelijk aanslaat. Het is positief dat het aantal hiv-diagnoses daalt. Dat neemt niet weg dat behoedzaamheid binnen en buiten de relatie uiteraard raadzaam blijft. Daar zet deze campagne op in. Vrij veilig en laat je geregeld testen”, zei Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) in mei.

Combinatiepreventie werkt

Al twee jaar op rij tonen de dalende cijfers van de nieuwe hiv-diagnoses dat preventie zijn vruchten begint af te werpen, aldus Sensoa. “Daarbij combineren we ‘klassieke’ preventiemethodes zoals sensibiliseren over veilig vrijen en distributie en beschikbaarheid van condooms en glijmiddel in homosekshoreca met nieuwe inzichten en mogelijkheden.” 

Zo promoot Sensoa het gebruik van PrEP: dat is het slikken van hiv-remmende medicatie door mensen zonder hiv om zo een besmetting met hiv te voorkomen.

“Daarnaast sporen we homo- en bimannen aan zich (sneller) te laten testen op soa en hiv. Hoe sneller een soa opgespoord wordt, hoe sneller behandeld kan worden en hoe minder deze kan doorgegeven worden.” 

Hiv kan nog niet genezen worden, maar het snel starten met medicatie heeft een dubbel voordeel: het is beter voor de gezondheid van de persoon met hiv én het zorgt ervoor dat het virus zo onderdrukt wordt dat het niet meer via seksueel contact kan doorgegeven worden. 

“Die laatste boodschap wordt soms vertaald als N=N (niet detecteerbaar=niet overdraagbaar).”

Quick and dirty

Het nieuwe concept is duidelijk en de vormgeving is seks-gericht. Voor een organisatie die over seks praat, is dit ook geloofwaardig. De boodschap van beschermen, testen en behandelen is complex, zeker op evenementen waar het vooral draait om verleiden, dansen en plezier maken. 

“Daarom kiezen we voor korte seksgerichte boodschappen (zogenaamde ‘quick and dirty‘-prikkels), geen ‘slow and thorough‘-prikkels (bv. lezen en cognitief verwerken). Op deze manier zal de boodschap van hiv, soa’s en veilig vrijen beter worden opgenomen als mensen de campagne zien passeren op een pride of een feestje.

Deze worden vertaald in Engelse termen. Op de grote events waar we veel volk bereiken is het grootste deel van het publiek niet-Nederlandstalig. Bovendien begrijpt een groot deel van de Vlaamse mannen die seks hebben met mannen Engels.

Beeld: Timothy Junes
Bron: Sensoa

%d bloggers liken dit: