Jani Kazaltzis over genderdiversiteit op tv: “De commerciële wereld wil nog altijd merken niet koppelen aan bepaalde publieken”

Jani Kazaltzis is nu 41. Hij maakte zijn telvisiedebuut bij ‘De heren maken de man‘ in 2005. Televisie zoals die niet meer gemaakt wordt. Kazaltzis bespreekt het bij Dennis Van Peel.

“Het was stereotiep en het was typecasting, vertelt Kazaltzis. “Ik zei toen ook ‘mijn job is homo zijn’. De montage vergrootte ook alles uit.”

Gay, gay, gay

Maar de beroemdste stylist van Vlaanderen vond dat niet erg. “Ik zat toen in de fase van I don’t give a shit, ik wil zo homo mogelijk zijn.” 

“Je ziet dat ook heel vaak dat sommigen zo even heel gay, gay, gay worden en alles uitproberen en experimenteren. Het is een fase die je moet doorgaan. Je kalmeert erna wel. Dat zijn de wilde jaren van het homo zijn. 

Typetje

“Je groeit als persoon”, zegt Kazaltzis. In het begin luister je als nieuw tv-gezicht naar de programmamakers omdat je niet weet hoe en wat. “Je voelt dat ze een typetje van u maken. Maar ik kon me daarin ook wel vinden.”

“Ik ben nog altijd iets vrouwelijker in beeld dan dat ik echt ben. Nog altijd. Maar ik vind dat mijn grappen dan beter vallen. 

Genderfluïde

Er waren dan ook toen amper holebi’s op televisie, behalve Jo De Poorter

Van Peel mist in de programma’s van toen genderfluïditeit. “Dat is een heel proces”, antwoordt Kazaltzis.

“Achter de schermen is iedereen fine. Homo, lesbisch, biseksueel, transgender. Dat is allemaal oké. Maar dan heb je ook nog de commerciële wereld. De commerciële wereld wil nog altijd niet hun merk koppelen aan een bepaald publiek hangen. Dat is een proces. Daarin gaat ook gegroeid worden.”

Kazaltzis ziet het komen. “Het komt altijd van het buitenland.”

Beeld: Open Clipart Vectors, Pixabay

%d bloggers liken dit: